23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Økologiens hurtigrejse fra hippie til hip





















































På blot 20 år er økologien gået fra en spæd start med enkelte økologiske mælkeprodukter i de danske kølediske til i dag en global position som økologisk foregangsland. * I 1987 vedtager Folketinget den første økologilov. * I 1990 lanceres det røde Ø-mærke. * I 1993 indleder Superbrugsen en siden legendarisk reklamekampagne for økologi med samtidige prisnedsættelser, som siden anses for at være et af økologiens store vendepunkter. * Efterspørgslen stiger i den forbindelse voldsomt fra 100.000 liter mælk om ugen til 500.000 liter. * Mejerierne øger prisen til økologerne for at dække efterspørgslen. * I 1996 er antallet på 63 registrerede økobedrifter steget til 344. * I 1999 opnår økologisk mælk en markedsandel på 25 procent. * I 2000 deltager Danmark for første gang i den international økomesse, Biofach, i Tyskland. Antallet af økologer er nu på over 800 * I 2001 betyder mælkeoverskud, at Arla opsiger sine kontrakter med økolandmænd og tilbyder ringere kontrakter. * I 2005 lancerer Netto sin kampagne "Alle skal have råd til økologi", som skaber et nyt mælkeunderskud og udløser højere priser til landmændene. * I 2009 fejres Danmark på Biofach som årets økologiske land og er i dag det land i verden, der har det største økologiske forbrug per indbygger. Kilde: mejeri.dk. /ritzau/
BREAKING
{{ article.headline }}
0.167